Jak zvýšit a optimalizovat konverzní poměr webu?
Mnoho majitelů webů má zažito, že pouze zvyšující se návštěvnost je to nejdůležitější, co pro svůj web a pro plnění svých obchodních či komunikačních cílů potřebují. Proto investují pravidelně peníze do marketingu a přivádí stále nové a nové návštěvníky. Ale co se podívat na to z jiné strany? Při stejné návštěvnosti získat více konverzí. Tedy zvýšit obrat, získat více odběratelů informací atd.
Zásadou každého podnikání a nejen na internetu je, aby veškeré investice měly očekávanou odezvu. Jinými slovy, aby se hodnota investice vrátila a přinesla i zajímavý zisk.
Měření návratnosti investic (ROI) není úplně jednoduché, ale zjednodušeně se dá říct, že podíl zisku ku investicím musí být číslo větší než 1. Pokud je menší, znamená to finanční ztrátu...
Co je optimalizace konverzního poměru?
Optimalizace konverzního poměru (Conversion Rate Optimization) má za cíl zvýšit efektivitu plnění cílů na webových stránkách.
Jinými slovy: Zvýšit procento návštěvníků, kteří na webu nakoupí, objednají si informace atd.
Je jistě bez připomínek zajímavější, když nakoupí 5 návštěvníků ze 100, než když nakoupí pouze 3. Po optimalizaci konverzního poměru může dojít u internetových obchodů k nárustu obratu v řádu desítek procent. A to už stojí jistě za zvážení...
Hledání cest jak zvýšit konverzní poměr webu
Po splnění níže uvedených kroků se dá očekávat zasloužená odměna. A tím je vyšší zisk!
Krok 1 - nastavení si cílů a cest
Zkuste se vcítit v návštěvníka vašeho webu. Stanovte si a analyzujte cíle a cesty od místa, kde jako návštěvník vstoupíte, až po místo odkud odcházíte. Uvědomte si, že zákazníci k vám nevstupují jen přes titulní stranu. Zkuste najít zbytečné odkazy a informace, které odvádí pozornost. Případně další bariéry, které snižují konverzní poměr. Pomohou vám k tomu online bezplatná aplikace jako Google Analytics či aplikace Omniture.
Krok 2 - webová analytika
Zjistěte, co se stane, když reální lidé přijdou na váš web. Analyzujte, kam klikají, které části jsou používány méně. Která klíčová slova vám přináší největší prospěch. Zda přichází návštěvníci na stránky tam, kam skutečně chcete. Tak si i zjistíte, jestli po příchodu získají potřebné informace, které potřebují aby provedli objednávku či jinou konverzní činnost.
Nejvíce používaná bezplatná aplikace je opět Google Analytics. Ten zodpoví základní otázky. Pokud ale je myšlena analytika skutečně vážně, nastupují další analytické aplikace jako mYx, ClickTale, CrazyEgg a další.
Další možností je například Usertesting. Cesta, jak rychle zjistit relevantní informace od reálných návštěvníků vašeho webu.
Krok 3 - identifikace překážek
Pro identifikaci překážek konverze musíte vybudovat profil námitek lidí a názorů. Každou zpětnou vazbu, kterou dostanete, musíte zvážit. Abyste se něco dozvěděli, musíte to návštěvníkům ulehčit. Málo který se rozhodne vám z dobré vůle napsat vazbu přes svůj soukromý email. Pouze v případech hodně negativních.
Uveřejněte na stránkách formulář, skrze který návštěvník velmi rychle napíše připomínku. Případně jej i motivujte odměnou (například sleva na další nákup u vás). Získáte tak nápad na zlepšení a snad i budoucí nákup k tomu.
Krok 4 - optimalizujte web offline
Nejlépe můžete studovat své možné zákazníky, když budete s nimi. Možnosti vašeho webu znáte, ale potřebujete především porozumnět potřebám zákazníků.
Mluvte tedy se svými prodavači a obchodními zástupci o tom, co lidé hledají, které informace požadují... Co lidé shledávají na trhu jako problém, co naopak berou jako zbytečnost. Možná budete překvapeni, co za informace dostanete... To můžete zužitkovat pro zvýšení celkové konverze.
Pro zkoušku zkuste vy osobně nebo prostřednictvím někoho zavolat na vaši zákaznickou linku a čekejte, co se bude dít. Výborné služby mohou být právě to, co vás může odlišovat od konkurence a optimalizovat konverze...
Krok 5 - hledejte u vás chybějící informace
Když byste přišli na pohovor do nové práce, vždycky tam chtějí o vás něco vědět. Informace, které podpoří jejich důvěru ve vás a vaše schopnosti. U webových prezentací je to vlastně podobné. Než u vás někdo nakoupí, musí se o vás jednoduše něco dozvědět. Musíte získat jeho důvěru...
Podívejte se, zda tuto důvěru vzbuzujete. Potenciální zákazníky zajímá něco o firmě a jakou má historii. Stejně tak třeba i reference společnosti. Nechybí vám na internetových stránkách možnost diskuse k produktům, která je moderovaná a odborník z vaší firmy rychle reaguje na dotazy zákazníků, aby vzbudil důvěru v rychlé provedení objednávky?
Optimalizace a zvýšení konverzí napomáhá i možnost získat informace o nákupu od jiných zákazníků, kteří již nakoupili. Populární a efektivní je widget od srovnávače cen zboží Heureka.
Budujte si komunitu ve fórech či v sociálních sítích. To jistě také ovlivní konverzní poměr a tím i vyšší zisky.
Krok 6 - navyšte průměrnou hodnotu objednávky
Je spousta cest, jak se dá navýšit průměrná hodnota objednávky a také pozitivně působit na konverzní poměr.
- balíčky souvisejících produktů za zvýhodněnou cenu
- nastavení hodnoty nákupu, kdy je poštovné již zdarma
- působení na sociální cítění - spojení s charitou nebo jinou neziskovou organizací na předání podílu z nákupu
- nabízení souvisejících položek u produktů, ale i při vlastním objednávacím procesu v košíku
- cashback techniky - sleva na další nákup, sleva za opakovaný nákup, sleva ke svátku
- zobrazení finančních úspor při nákupu více stejných produktů
- online hry s možností mít nějakou výhru - slevu, dárek
Krok 7 - tvoření wireframe grafického řešení
Když už jste odhalili základní nedostatky v přehlednosti a uživatelské použitelnosti vašeho webu, je důležité si pro efektivitu řešení vytvořit několik návrhů, jak by mohla vypadat struktura jednotlivých stránek webu (např. titulní strana, produktová strana, kategorie atd.)
To vám ušetří peníze při vývoji, jelikož grafici a kodéři již budou přesně vědět "co chcete".
Je vhodné používat aplikaci jako například Balsamiq. Je to velmi přehledný a až laicky jednoduchý program, jak si určit rozložení uživatelských prvků na stránkách.
Krok 8 - testování
Mnoho majitelů internetových stránek žije s myšlenkou: "Za web jsem už dal spoustu peněz. Vcelku jsem spokojený, jak vypadá. Jen mi chybí to a to."
Málo kdo se již zamýšlí nad tím, že by bylo dobré otestovat stávající technické řešení a vychytat chyby a problémy, které snižují konverzní poměr.
Nabízí se například A/B testování více variant obsahu s využitím Google Website Optimiser. Možností je ale samozřejmě více. Nabízí se i propojení testování webu s tvorbou heatmaps proklikovosti (např. česká služba mYx).
Důležité je ale první zapojit hlavy a vytvořit si hypotézy, které až testování teprve zodpoví.
A co další otázky týkající se testování?
- Jak vypadají vaše stránky na jiných monitorech s jiným rozlišením?
- Co zobrazení v jiných prohlížečích? Nedochází k rozpadání struktur?
- Zkusili jste se již podívat na váš web přes mobilní telefon nebo tablet?
Ano, i toto všechno ovlivňuje výši konverzního poměru.
A co ke konverznímu poměru závěrem?
Zvyšování konverzí, optimalizace konverzního poměru, je soustavná práce a není jednoduchá. Výsledek ale jistě bude stát za to. Nejen že se podaří získat ze stejného množství návštěvníků více zákazníků, ale současně vám stoupne kvalita celého webu. To bude mít za následek zvýšení důvěryhodnosti webu, budování obchodní značky a zákazníci vám budou přicházet sami...
Máte zájem o optimalizaci konverzního poměru webu? Neváhejte nás kontaktovat!