8 zásadních chyb pro SEO eshopů - 1. díl
Na internetu je široká nabídka produktů, které nabízí stovky internetových obchodů. Každý obchod chce být vidět a chce mít i co nejvíce návštěvníků. A poté samozřejmě i spokojených zákazníků. Provozovatelé využívají ke zvyšování návštěvnosti cesty, které se prolínají a doplňují ... Jednou z cest je být se svými produkty na dobrých pozicích v neplaceném vyhledávání. Ale pro tento cíl je třeba nepodcenit optimalizaci. Jakých základních chyb se vyvarovat, pokud chcete zvyšovat návštěvnost touto cestou?
Optimalizace produktových stránek pro neplacené vyhledávání (SEO) není jednoduchá záležitost. A to nejen technicky, ale zejména pak časově. Ale žádný úspěch není zadarmo...
Dva hlavní přístupy k obsahu eshopů:
- obsah eshopu je přebírán - provozovatel automaticky či ručně přebírá obsah (popisy, doplňkové informace) z dalšího zdroje, dál jej již neupravuje
- obsah eshopu je vytvářen provozovatelem - vytváří své unikátní popisy a dodává do nich i "něco svého" (zkušenosti, doporučení atd.)
V obou případech je ovšem potřeba myslet na použitelnost webu. V první řadě se u vás musí cítit dobře návštěvník. A až poté i vyhledávače.
Jelikož ale vyhledávače do svých algoritmů kritéria použitelnosti zabudovávají, váš úspěch začíná tady. Tedy třeba v přehlednosti stránky a zobrazení podstatných informací nad přehybem stránky. To má za výsledek delší setrvání návštěvníka na stránce a snížení míry opuštění.
To jsou důležité signály pro vyhledávače, že návštěvníci jsou na správném, a tedy "kvalitním" místě. Nehledě na to, že to může být rozhodovací kritériem, zda u vás nakoupí... Aneb nač mít vynikající návštěvnost, když konverze skomírají...
Pokud se chcete umísťovat na dobrých pozicích v neplaceném vyhledávání, musíte se především odlišovat od konkurence. Tomu napomůže náš návod, čemu se vyvarovat v SEO produktových stránek.
1) Přebírání popisu od výrobce nebo jiného obchodu
Je to poměrně častá chyba u eshopů, se kterou se dá setkat. Cílem takového postupu je získat obsah s co nejmenším úsilím. Tento postup u konkrétního produktu volí X dalších obchodů.
Takže pokud chcete, abyste byli až mimo první strany ve vyhledávání, pak volte postup kopírování obsahu... Zaručeně vaši stránku totiž vyhledávače na první pozice nepustí...
Aby se to ale nestávalo, je nutné vytvářet unikátní obsah! Pouze jedinečný obsah vám dá šanci dostat se na přední příčky v Seznamu i Googlu.
Dalším důsledkem je také to, že návštěvníci poznají, že obsah je kopírován. Už se s ním totiž mohli na několika stránkách potkat. Pak se stává rozhodovacím kritériem například nižší cena. A tedy i nižší marže z nákupu...
Navíc texty od výrobce ve většině případů nejsou psány s cílem prodat, ale informovat. A to je samozřejmě jiný cíl, než v obchodě potřebujete.
Pokud se objevuje na stránkách duplicitní obsah, vyhledávače tyto URL vyhodnotí jako nepotřebné k indexaci...tudíž nedohledatelné. Psali jsme ve článku o zjišťování stavu indexace webu.
Doporučení:
- vytvářejte pro váš internetový obchod unikátní texty
- pokud už texty přebíráte, snažte se je co nejvíce obměnit a také doplnit o nové informace
- obsah k produktům tvořte s cílem poskytnout odpovědi na otázky nakupujících...jinak si informace budou hledat jinde...
2) Chybějící obsah u produktů
Vyhledávače chtějí poskytovat lidem co nejrelevantnější výsledky vyhledávání. Tedy chtějí dát kvalitní odpovědi na pokládané otázky.
Aby vaše produkty byly dohledatelné, musí být u produktů uveden dostatek informací.
Lidé nejsou jednoduché stroje, které podávají jednoduché otázky. Jejich šíře je velká a na vás je, aby vaše popisy obsahovaly dostatečně bohatý repertoár slov, které budou souhlasit s pokládaným dotazem.
Typickým příkladem u produktových stránek je název produktu s bližší specifikací:
zimní pneumatika Barum Polaris 3 (šířka 195, profilové číslo 65, průměr ráfku R15)
Dotaz může být pokládán jako:
- Barum Polaris 3 195/65/r15
- Barum Polaris 3 R15
- Polaris 3 195 R15
- pneu Barum Polaris 3 R15
- atd.
Doporučení:
- pište dostatek textu s využitím bohaté slovní zásoby
- pište popisný obsah, který pomůže uživatelům rozhodnout se
- příliš mnoho zejména nepřehledného textu může být lákavé pro vyhledávače, ale rušivé pro návštěvníky
3) Chybějící uživatelské komentáře u produktů
Čím určitě zaujmete nejen vyhledávače, ale i návštěvníky eshopu, jsou moderované uživatelské komentáře pod produkty.
Zajímavý obsah je také takový obsah, který je pravidelně aktualizován a doplňován o nová spojení slov. Vyhledávač tak na více dotazů najde právě u vás odpovědi.
Většina potenciálních zákazníků hledá bližší informace o uvažovaném produktu v různých fórech a diskusích. Tady se nachází další možnost, jak zvýšit mimo návštěvnosti i prodeje eshopu. Navíc lidé se k vám budou při diskusi naprosto zdarma vracet...
Doporučení:
- doplňte svůj eshop o možnost vkládat uživatelské komentáře
- vyhraďte si čas na moderování komentářů a také na odpovědi
- diskuse necenzurujte (mimo spamu), je to další důvod k rozšíření okruhu diskutujících a tedy obsahu
4) Neunikátní metatagy Title a Description
Google i Seznam si potrpí na jedinečnost. Je tedy problémem, když se na eshopu zobrazují stejné metatagy Title či Description. Ať už z části a nebo dokonce napříč celým webem.
Jedinečnost metatagů Title a Description přináší lepší identifikovatelnost různých produktů pro výsledky vyhledávání (pro vyhledávače i lidi). Obsah metatagu Title má navíc velký vliv z hlediska SEO.
Sledovat duplicit je možné více způsoby. Takovým nejběžnějším je používání analytického nástroje Google Webmaster Tools. Ideální stav je bez duplicit.
Doporučení:
- vyvarujte se duplicit metatagů
- Title pište vystižně a použijte vyhledávané fráze
- vyfitrujte takové URL adresy, které mimo duplicitních metatagů mají duplicitní i vlastní obsah (soubor robots.txt, kanonizace, přesměrování)
V dalším díle článku se dozvíte další 4 zásadní chyby, které mohou ovlivňovat pozice ve vyhledávačích a zejména mají vliv na zvyšování návštěvnosti a s tím souvisejícím plněním obchodních cílů.