Sledujeme nejnovější trendy v marketingu a baví nás o tom psát

27.6.2014

Sledujte rychlost vašeho webu s Google Analytics

V nástroji Google Analytics naleznete velké množství reportů, které umožňují například sledovat vývoj návštěvnosti a chování návštěvníků na webu. Stejně tak zdroje konverzí či návratnost vložených investic (ROI). Dalšími důležitými reporty jsou ovšem i ty, které se týkají rychlosti internetové aplikace.

V dnešní době rychlého internetového připojení a mobilních zařízení odchází z webu zhruba 25% návštěvníků, pokud se požadovaný obsah na displeji nezobrazí do 4 sekund!

ČasPomalý web navíc postrádá uživatelskou přívětivost a celkovou použitelnost. To má vliv nejen na míru okamžitého opuštění, ale i na pozice v organickém vyhledávání (SEO) a v neposlední řadě také na konverzní poměr (například na počet objednávek či třeba návštěv provozovny).

Pokud máte nádherný, moderní e-shop, který je plný zboží a přitom načtení první stránky trvá desítky sekund, pak jistě rádi najdete radu, jak dostat více zboží z internetového média do domácností a firem. Tím, že se e-shop potenciálním zákazníkům pomalu načítá a celkově pomalu se s ním pracuje, tím se již třeba od začátku obíráte o desítky procent možného obratu.

Naštěstí existují online nástroje, které umí ukázat, jestli jsou u vás rezervy (a ty většinou jsou) a jak by bylo možné tyto nedostatky napravit. Těmi nejzákladnějšími nástroji jsou Google Webmaster Tools (psali jsme dříve) a Google Analytics.

Rychlost webu u Google Analytics

Pro statistiky Google Analytics je nutné mít tento nástroj implementován. Tedy ať už přímým vložením skriptu do zdrojového kódu webu a nebo přes Google Tag Manager.

Nastavení skriptu

Standardní nastavení skriptu nechává zapisovat rychlost pouze u omezeného množství návštěvníků (defaultně pouze 1%). Hlavně u webů s malou návštěvností jsou pak měření nerelevantní. Pokud chcete zaznamenávat rychlost u většího množství návštěvníků (v příkladu číslo 100 - tedy 100%), stačí pouze skript doplnit o řádek:

_gaq.push(['_setSiteSpeedSampleRate', 100]);

Kde najít reporty s rychlostmi webu?

GA - rychlost webu Záložka, kde naleznete data o rychlosti vašeho webu, není nikde skrytá. Velmi jednoduše ji naleznete v levém vertikálním menu v kategorii Chování.

Po rozkliknutí se objeví další aktivní podkategorie (přehled, časování stránek, návrhy na zvýšení rychlosti a časování uživatelů).

Zde se dostanete ke všem důležitým informacím, které se týkají rychlosti webu i na různých zařízeních a i něco navíc. Dostanete několik konkrétních rad, jak udělat vaši prezentaci výkonnější a pro návštěvníky uživatelsky příjemnější.

Přehled

Přehled umožní postupně zobrazit základní problémy, které se při provozu stránek mohou v určitém časovém horizontu objevovat. A to dokonce i na frekvenci hodinové.

Průměrné rychlosti načítání

Průměrná doba načítání stránky - průměrná doba (v sekundách), kterou trvá načtení stránky, a to od spuštění zobrazení stránky (např. kliknutím na odkaz na stránku) až do úplného načtení stránky v prohlížeči.

Průměrná doba přesměrování - doba strávená přesměrováváním před načtením dané stránky. Nejsou-li žádná přesměrování, měla by se hodnota této metriky rovnat 0.

Průměrná doba vyhledáváním domény - doba hledání DNS záznamu pro danou stránku internetové prezentace.

Průměrná doba připojení k serveru - doba za kterou proběhne připojení k serveru, na kterém je web umístěn.

Průměrná doba odezvy serveru - doba jakou serveru trvá zareagovat na požadavek uživatele (včetně doby potřebné pro síťové přenosy z místa uživatele k serveru).

Průměrná doba stahování stránky - čas, za který se průměrně načte celá konkrétní stránka webu.

V přehledu je možnost sledovat rovněž segmentace. Ty nejzákladnější jsou zde dle země přicházejícího návštěvníka, použitého prohlížeče a dle jednotlivých stránek webu.

Přehled rychlostí v Google Analytics

Zřetelně vysoké časy jsou již první známkou toho, že není něco v pořádku. Špatnými časy mohou být dlouhodobě dlouhé doby odezev nebo načítání obsahu. Stejně tím mohou být více či méně nepravidelné výkyvy až výpadky webu. 

Časování stránek

Podkategorie týkající se časování stránek je tou nejobsáhlejší. Zahrnuje velké množství segmentů, které pomohou detailně projít web po jednotlivých stránkách a naleznout rezervy, které po odstranění pomohou navýšit rychlost webu a tím také pomoci konverzním cílům webu.

Časování stránek 1

Časování stránek 2

Časování stránek 3

Tato část přehledů popisuje detailněji získaná data, která už byly v přehledu. Nejzajímavější je zde Distribuce. Tedy jakou část návštěvníků možné nedostatky v rychlosti a výpadky webu postihují.

Návrhy na zvýšení rychlosti webu

Google Analytics ve spojení s dalším online nástrojem PageSpeed Insights zdarma navrhuje úpravy, která by měly napomoci rychlosti načítání webu. Dělení je dle jednotlivých stránek posuzovaného webu.

Každé stránce je přiřazena mimo počtu zobrazení dané stránky průměrná doba načítání stránky, skóre Page Speed (100 je maximum) a odkaz na aplikaci Page Speed, kde můžete získat podrobnější rady, jak web zlepšit pro vyšší výkon.

Návrhy na zrychlení webu

Většina zde navrhovaných úprav je globálního charakteru. Vztahuje se tedy k celému webu z hlediska nejen rychlosti na stolních počítačích, ale i na mobilních zařízeních (mobily, tablety).

Časování uživatelů s ohledem na rychlost webu

Podkategorie časování uživatelů se vztahuje na jednotlivé uživatele webu a potřebuje další nastavení, které běžně nebývá aplikována. Umožňuje vývojářům měřit časové úseky pomocí knihovny analytics.js. To je užitečné zejména pro měření latence nebo stráveného času u AJAX požadavků a při načítání webových zdrojů.

Rychlost a současně stabilita webů je jedním ze základních kamenů pro úspěšnou internetovou prezentaci. Zrychlete web a získejte šanci na vyšší konverzní schopnosti vašeho webu.

27.6.2014 Ivo Kylián 0

comments powered by Disqus