Sledujeme nejnovější trendy v marketingu a baví nás o tom psát

3.3.2014

Jak identifikovat problémy s rychlostí internetových stránek?

Pryč jsou ty doby, kdy byli uživatelé internetu zvyklí čekat, až se jim stránky načtou. S rozvojem vysokorychlostního internetu se přístup uživatelů změnil. Chtějí rychle najít relevantní informace, přehledně zobrazené a očekávají, že se stránky objeví rychle. V současné době z webu odchází zhruba 25% návštěvníků, pokud se požadovaný obsah nezobrazí na obrazovce do 4 sekund. Kde zjistíte, že "máte problém s rychlostí webu"?

Použitelnost a rychlost webuRychlost či stabilita načítání internetových stránek nemá vliv pouze na míru okamžitého opuštění webů, ale rovněž má dílčí vliv na pozice v přirozeném (organickém) vyhledávání Google i Seznamu. Logika je tu zřejmá.

Vyhledávače se snaží uživatelům nabídnout takový obsah, který splňuje jejich očekávání. Tedy i z hlediska rychlosti zobrazení informací textových či grafických. A nejen vyhledávače. Kvalita stránky (landing page) má vliv na skóre kvality u PPC reklam. Se zvyšující se kvalitou se snižuje cena za proklik.

Internetové stránky nejsou zobrazovány pouze na zařízeních využívajích vysokorychlostní internet. Jsou také sledovány na zařízeních, které využívají pomalejší mobilní internet nebo sdílenou linku.

Pomalá webová stránka může přinášet slabé výsledky v plnění vašich konverzních cílů. A to nejen na mobilních zařízeních. To je dalším důvodem pro optimalizaci a zrychlení webových aplikací.

Jaká je optimální rychlost načítání webu?

4 sekundyJak bylo napsáno v úvodu, tak optimální je čas (rychlost) do 4 sekund. Existují technologická řešení, která i za předpokladu větší náročnosti na stahování dat (obrázky, javascripty atd.) umožní dosahovat dobrých výsledků rychlosti načítání. Velké výkyvy rychlosti značí nestabilitu řešení.

Jak zjistíte rychlost načítání stránek?

Online aplikací, které zjišťují rychlost načítání internetových stránek a navrhují optimalizující úpravy, je k dispozici více a další přibývají. Některé nabízí informace pro jednu konkrétní stránku webu, některé poskytují informace globální o celém webu.

Dostatečné informace poskytují základní aplikace společnosti Google, které naprostá většina majitelů internetových prezentací nebo e-shopů využívá.

Google Webmaster Tools - statistiky procházení

Pokud vás zajímají informace k webu, u kterého máte ověřený přístup pro Google Webmaster Tools (Nástroje pro webmastery), tak je tou základní volbou aplikace (GWT), která je k dispozici uživatelům zdarma.

Základní statistika je schována v GWT v menu Procházení -> Statistiky procházení

Statistiky procházení Google Webmaster Tools

V grafech je zřejmá průměrná rychlost načítání stránek za posledních 90 dní. Tedy i se svými možnými výkyvy a většími výpadky. Čas stažení je udáván v milisekundách (1s = 1000ms). Statistiky zahrnují všechny typy obsahu, které Google stahuje (CSS, JavaScripty, Flash, soubory PDF, obrázky atd.)

Google Analytics - Přehled rychlosti webu

GA - rychlost webu Google Analytics sbírá a interpretuje podstatně více informací k rychlosti či stabilitě webu. Tyto statistiky jsou přístupné všem uživatelům účtu Google Analytics daného webu.

Informace mohou být řazeny nejen v souhrnném přehledu, ale také z hlediska časování jednotlivých stránek posuzovaného webu, návrhů pro optimalizaci rychlosti stránek, časování uživatelů a dalších.

Standardní nastavení skriptu GA v headu stránek zohledňuje pouze omezené množství návštěvníků. Pokud chcete zaznamenávat větší množství návštěvníků (uvádím v příkladu 100%), je nutné skript doplnit o jeden řádek:

_gaq.push(['_setSiteSpeedSampleRate', 100]);

Přehled vám umožní rozkrýt problémy, které se mohou při provozu stránek objevovat. Dá se jednoduše rozklíčovat, co se dá považovat za problém a co způsobuje případné výpadky dostupnosti webu. A to dokonce i na frekvenci hodinové.

Průměrné rychlosti načítání

Rychlost a stabilita internetových stránek je jedním ze základních kamenů uživatelské přívětivosti prezentací, dobrých pozic ve vyhledávačích, nižších investic do PPC reklamy a celkově vyšších konverzních schopností vašeho webu.

 

Zjistili jste, že je váš web pomalý nebo nestabilní?

3.3.2014 Ivo Kylián 0

comments powered by Disqus