Sledujeme nejnovější trendy v marketingu a baví nás o tom psát

18.2.2014

Nekonference Reklama 2014

14. února 2014 se v prostoru alternatívního hudebního klubu Leitnerka v Brně uskutečnilo čtvrté pokračování Nekonference s podtitulem Reklama 2014. Z názvu byla tentokrát vypuštěna zkratka PPC, jelikož program přesahoval rámec striktně vymezený Pay Per Click reklamními systémy. V neformálním prostředí pod psychedelickou kresbou nad dveřmi se tak mohli účastníci dozvědět mnohé aktuální novinky ze světa online reklamy.

RTB, Etarget a AdForm

Progresívní systémy

AdForm

Etarget

I když PPC reklama jako nosné téma dominovala, určitě nepředstavovala to nejzajímavější z Nekonference. V posledních měsících se stále častěji hovoří o RTB. Technologii "Real time bidding" – automatizovanému nákupu bannerové reklamy v řadě reklamních sítí. Tu zastupovaly dvě společnosti Etarget a AdForm. Z prezentací bylo zřejmé, na jaký segment se společnosti zaměřují.

Zatímco Etarget je vhodný pro inzerenty i s malými, omezenými rozpočty, AdForm se zaměřuje na skutečně velké hráče na trhu. Tomu odpovídala i prezentace jednotlivých společností.

Obsahem příspěvku Marcela Vašše a Martina Horvátha z Etargetu byly konkrétní tipy na sestavení a optimalizaci Vlastní RTB kampaně. Jakub Novotný a Michael Štádler zastupující AdForm pak svůj prezentační blok pojali jako abstraktnější popis celého RTB trhu na evropské, potažmo světové úrovni.

Vzhledem k výsledkům, jež RTB vykazuje, se dá předpokládat, že společnosti jako Etarget či AdForm nebudou při podobných událostech doplňkovým, nýbrž hlavním hostem.

Sklik

Probuzení z hibernace

Sklik

David Velechovský zastupující Sklik prezentoval v přiděleném čase veškeré změny, které byly provedeny v posledních dvanácti měsících. Kromě layoutu, statistik a podobně, bylo nejvíce času věnováno nedávno spuštěnému Retargetingu. S odstupem několika týdnů od jeho zavedení nelze konstatovat nic jiného, než: "Ano, skutečně generuje významné množství konverzí. Ano, skutečně je CTR vyšší než u jiných sestav v reklamní síti. Ano, ultimátní ukazatel – Cena za konverzi, dosahuje stejně jako u remarketingu v AdWords fantastických hodnot."

Zatímco při minulé Nekonferenci byli zástupci Skliku podrobeni výrazné kritice, tentokrát se prezentace setkala s výrazně pozitivnějším ohlasem.

Firmy.cz  

Krok do neznáma

Firmy.cz

Určitou míru kontroverze vzbudil příspěvek Jana Pinkase ohledně nové podoby katalogu Firmy.cz. Seznam už poměrně dlouhou dobu avizuje radikální změnu tohoto produktu. Na Nekonferenci byly přiblíženy detaily nové podoby Firem, která začne v plné míře fungovat prvního dubna tohoto roku. Vývojoví pracovníci se ocitli v poněkud schizofrenní situaci. Cílem změn byla implementace aukčního systému ale zároveň snaha o udržení katalogové formy. Tedy funkční stabilní databáze, v niž nedochází ke změnám každou minutu, či sekundu.

Výsledkem je poněkud kuriózní řešení – PPD (Pay Per Day). Aukce se spustí o půlnoci a výsledky budou platné 24 hodin, do doby další aukce. Minimální nabídky je 10 korun/den a výsledné pořadí bude zobrazováno na základě koeficientu relevance x vzdálenosti (lokality) x ceny. Čím více tedy majitel zápisu zaplatí, tím bude pravděpodobnější, že "přebije" na TOP pozicích konkurenty v bezprostředním okolí a že se zvýší akční rádius dosahu od "epicentra – sídla firmy".

Lze pouze spekulovat, jakým směrem se bude nový koncept portálu Firmy.cz ubírat.

Google AdWords  

Největší hráč rozšiřuje Product Listing Ads

Google AdWords

Jelikož je Google bez debat technologickým leaderem, Petra Brodilová nemusela sumarizovat, popisovat, obhajovat realizovaná řešení. Prezentované téma bylo pouze jedno: Update Product Listing Ads (PLA). Ty už nebudou, respektive nejsou, "černou skříňkou" s jedním vstupem a jednou sadou statistických výstupů. Uživatel AdWords získá detailní přehled o výkonu jednotlivých feedovaných produktů.

I když společnost Google chystá oficiální oznámení o spuštění rozšířených PLA v horizontu několika následujících dnů, uživatelé AdWords na území České republiky jej mohou využívat již nyní.

Sportobchod  

Pohled z druhé strany

Sportobchod

Pohled z druhé strany představoval prezentační blog Adama Juráka, marketingového specialisty rozsáhlého e-shopu Sportobchod.cz. Nabídnul faktické srovnání všech kanálů, jež internetový obchod využívá. Reálné výsledky hovořily ve prospěch RTB, kdy cena za konverzi byla při porovnání s ostatními systémy nejvýhodnější. Nutno dodat, že Sportobchod zatím nevyužívá dynamický remarketing AdWord, který by s největší pravděpodobností výrazně změnil výsledný žebříček. Část prezentace se rovněž týkala samotné metodologie vyhodnocování kampaní. Metrik a podmínek, na něž Sportobchod klade klíčový důraz.

Panelová diskuse  

Budoucnost online reklamy

Závěrečná panelová diskuse se dotýkala inzerce na internetu v obecné rovině. Jaká je její budoucnost? Co považují jednotliví přispěvatelé jako největší ohrožení? Přišlo i na lehce tabuizovaná témata typu reklama a etika, shromažďování informací o uživateli, nebo kde je tenká linie, kdy ještě reklama slouží a kdy již obtěžuje.

Na závěr je nutné poděkovat organizátorovi a moderátorovi celého programu v jedné osobě - Michalu Janíkovi. Věříme, že nešlo o poslední setkání a že kvalita těch následujících bude mít jen vzrůstající tendenci. 

18.2.2014 Petr Číčela 0

comments powered by Disqus