Nová sociální síť Google plus
Koncem července letošního roku spustil Google novou sociální síť Google plus, která má být hlavním konkurentem Facebooku. Nachází se na doméně plus.google.com, ale prozatím se tato služba nachází v “Field Test”, tedy částečně otevřené betě. Nedávné spuštění Pluska bylo však nezbytné, jeho další vývoj je totiž podmíněn participací veřejnosti. Plusko je nyní přístupné pouze omezenému počtu uživatelů a dostupné pouze přes pozvánky, které byly prvotně rozeslány zejména “geekům” s promyšleným cílem ovlivnit následně širokou masu lidí. Nabízí se však otázka jaké výhody Plusko pro své uživatelé (osoby, firmy) přináší a zda se vyplatí zakládat profil na další sociální síti.
Design Google plus připomíná svým rozložením Facebook, nejsou na něm prozatím však žádné reklamy a graficky působí stránka decentněji. Vzhledem k tomu, že je Plusko na svém počátku, nabízí prozatím základní funkčnost. Významnou funkcí je možnost organizovat své “přátelé” do sociálních kruhů (Circles) podle toho, zda se jedná o přátelé, rodinu nebo kolegy z práce. Přenášet přátelé z kruhu do kruhu je velice intuitivní a možnost vložit jednoho přítele do více kruhů je bezpochyby užitečná vlastnost, především díky filtraci u následně zveřejněného statusu.
Řazení “přátel” do sociálních kruhů tak přináší bravúrní řešení současného problému (z FB) - co vše a s kým sdílet. Nutno říci, že podobnou funkci zavedl již Facebook, ovšem její používání pokulhává, kdežto Google plus na kruzích přímo staví.
Dalším podobným prvkem, tentokrát se jedná o inspiraci z Twitteru, je sledování. Plusko zde nezavedlo koncept povinně oboustranné vazby a uživatelům se nabízí možnost někoho sledovat, tedy odebírat jeho příspěvky bez ohledu na to, zda bylo přátelství uzavřeno. Příspěvky lze samozřejmě odebírat pokud jsou veřejně přístupné. Dilema, kdy umožníte někomu své sledování, ale sami o zpětné zájem nemáte, vyřešil Facebook pomocí Stránek a jejich fanoušků, Google plus se inspiroval systémem vzájemných elektronických vztahů, který používá Twitter.
Za zmínku stojí jistě další Plus vychytávky, jakými je propojení veškerých alb a jejich fotografií se službou Picasaweb, videokonferenční hovory až s deseti přátely současně pomocí služby Hangouts a Huddle minichat, který umožňuje komunikovat pomocí textových vzkazů, ať již z mobilního telefonu nebo webu. Novinkou je služba zvaná Témata, která vám podává útržky informací z webu, které se zobrazují na základě vámi dříve zadaných témat a oblíbenosti u lidí v Plusku (pomocí tlačítka +1), jež sledujete.
Aktuálně lze Google+ používat i v mobilním telefonu, podařenou aplikaci naleznete na Android Market. Dle posledních informací z Google, aplikaci pro iPhone by měla přijít již brzy. Plusko postupně vylepšuje své funkce a již nyní se mluví o dalších aplikacích jako například Google + Games, které slibují zábavné miniaplikace nebo služby na zjištování polohy, pomocí takzvané LBS (Location Based Service), která bude využita v rámci vašeho kruhu, budete-li používat Plusko v aplikační podobě na svém mobilu, samozřejmě po Vaší aktivaci služby.
Marketingová strategie na Google Plus?
Prozatím nikoliv. Plusko je současně zaměřeno pouze na reálné osoby, které mají možnost vytvořit si svůj osobní profil. Zakládání firemních profilů je momentálně v rozporu s pravidly a Google si vyhrazuje právo je kdykoliv smazat. V současnosti se firemní profily nachází ve fází vývoje, kdy jsou testovány desítkami tisíc malých a velkých firem.
Poslední update přicházející od šéfa pro komerci u Google (Jeff Huber) slibuje brzké zprovoznění firemních profilů a jejích velký přínos pro firmy. To ovšem neznamená, že firma nemůže novou marketingovou sociální síť nikterak využít. Integrace tlačítka +1 do blogu nebo webové stránky firmy umožňuje uživatelům Pluska odkazovat přes svůj osobní profil na vaše stránky.
Odkaz na vaše webové stránky se následně dostane do streamu Pluska a zobrazí se také na předním místě při vyhledávání informací "přátely" nacházejících se v kruzích uživatelů.
Google Plus zní jako zajímavé zpestření na poli sociálních síti, obzvláště pro uživatelé otravené všudypřítomnou reklamou, blokáváním aplikací, náhodnému smazání účtu a absenci české pobočky či zastoupení FB. Zájem o Google Plus je značný a současné statistiky uvádí neuvěřitelná čísla. Plusko dosáhlo za rekordně krátký časový interval cca 20 miliónů lidí po celém světě (viz. graf)! V porování s počátečním růstem uživatelů na ostatních sociálních sítích, zaznamenalo Plusko vskutku enormní nárůst.
Na druhou stranu, Facebook v součastnosti eviduje na 750 miliónů uživatelů. Pro Google tak nastává souboj se zbývající masou lidí, z niž většina je registrována na FB, má tam veškeré své přátelé a pohybuje se v již dobře známém prostředí.
Plusko jako sociální síť nabizí sice zajímavé novátorské služby, změny však nejsou natolik zásadní, aby měli uživatelé potřebu cokoliv změnit. Otázkou tedy zůstává, zda má projekt budoucnost nebo dopadne podobně jako již dříve neúspěšné služby Wave a Buzz, které Google v minulosti představil.